Online geld verdienen met social media marketing (SMMA)

Gemiddelde leestijd: 25 minuten
Online marketing

De ambitie om een social media marketing bureau op te zetten, maar je weet niet goed hoe je moet beginnen en of het überhaupt wat voor je is? In dit artikel lees je exact wat je moet weten of het wat voor jou is en hoe je dé vliegende start kunt maken en jij online geld gaat verdienen!

Eigenlijk alle bedrijven hebben één ding gemeen, namelijk: ze hebben klanten nodig. Zonder klanten heeft een bedrijf geen toekomst. Als jij over kennis bezit om voor die bedrijven nieuwe klanten binnen te kunnen halen, dan hebben ze daarvoor veel geld over.

Inhoudsopgave

Wat is een social media marketing agency?

Er zijn ruim 1,8 miljoen ondernemers in Nederland en het aantal ondernemers zal de komende jaren alleen maar toenemen. In 2019 waren er 52% meer bedrijven dan in 2009. Wat betekent dit? Steeds meer zzp’ers, freelancers of mkb-bedrijven die klanten nodig hebben.

Zoals eerder benoemd: elk bedrijf heeft klanten nodig. Een bedrijf zonder klanten is als een mens zonder zuurstof, het heeft geen toekomst!

Helaas werken de traditionele methodes van marketing voor de meeste bedrijven niet meer. Denk eens aan tv, radio, krant, billboard, flyeren, etc. Met al deze manieren bereik je letterlijk iedereen behalve dé juiste doelgroep. Er gaat lange tijd overheen voordat je resultaat ziet, het kost gigantisch veel geld, je kunt het ROI (return on investment) niet concreet zien, etc., etc.

Tegenwoordig zit iedereen op social media. Dit biedt zo enorm veel kansen voor bedrijven! Doordat je met Facebook en Instagram advertenties heel gericht je targeting kunt instellen, kan je super relevante advertenties maken. Het probleem is alleen dat veel ondernemers hier geen kennis van hebben of zich willen focussen op waar ze echt goed in zijn. Hier beginnen jouw kansen!

Wat kan je ermee verdienen?

Stel je voor: je beheert advertenties voor een sportschool. Hiervoor krijg je een budget van €500 en met behulp van je advertenties haal jij 25 nieuwe leden binnen. Het bedrag per abonnement is €30 en de gemiddelde klant blijft één jaar lid(dit staat vaak in de kleine lettertjes). Dit levert de sportschool €8.500 op. 25 leden * 12 maanden * €30 prijs per abonnement – €500 aan advertenties = €8.000,- winst.

Zou de sportschooleigenaar hier jou +/- €1.000,- management fee voor willen betalen? Ja, natuurlijk. Een sportschool abonnement levert maandelijks inkomsten op (zolang de klant blijft). Met je advertenties heb je succesvol nieuwe leden geworven waardoor de sportschool meer winst draait, meer mensen zijn bezig met hun gezondheid en jij profiteert er financieel ook van!

Dus wanneer iets werkt en het is bewezen, dan zullen ze jouw ook blijven betalen voor je expertise.

Wat heb je nodig om te beginnen met een social media marketing agency?

Wanneer je wilt beginnen met je eigen social media marketing agency, heb je relatief weinig nodig. Weinig in de zin van: geen startkapitaal. Om te starten met een social media marketing bureau heb je €0,- nodig. Geld is dus geen excuus om voor jezelf te beginnen.

Dit is ook een van de grootste voordelen van dit businessmodel. Je hoeft geen geld te investeren om geld te maken. Daarnaast ga je je geld verdienen door anderen letterlijk te helpen, hoe tof is dat?

Maar hoe zit dat dan precies? Jij levert een service/dienst, namelijk het adverteren voor bedrijven door middel van social media. Het adverteren kost geld, hier zal dus een bedrag over afgesproken worden met de ondernemer waar je maandelijks mee gaat adverteren. Dit bedrag gaat rechtstreeks naar Facebook en zal je zelf niet eens aanraken. Daarnaast wil je er zelf ook nog aan verdienen natuurlijk en je zult een management fee vragen voor het maken en onderhouden (e.d.) van de advertenties.

Wat heb je dan wel nodig? Kennis! Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven jou willen inhuren, omdat ze zelf niet over voldoende kennis beschikken of ze hun tijd er niet aan willen schenken. Een bericht op Facebook plaatsen lukt nog wel, maar hier houdt het snel mee op. Jij bent de expert en daar betaald het bedrijf jou voor.

Website, logo of kantoorruimte nodig?

Dien je ook te beschikken over een eigen website, logo of kantoorruimte? In principe niet. Een portfolio is mooi om te laten zien, maar hier heb je geen website voor nodig. Een Facebookpagina opbouwen is ook een prima optie maar niet perse nodig. Een referentie van een opdrachtgever is voldoende.

laptop & logo

Kantoorruimte is zeker als je net begint niet aan te raden. Als je snel groeit en meer klanten wilt dan kun je eventueel mensen aan nemen om Facebook ads te runnen of deals te sluiten met klanten. Dan zou je kunnen gaan nadenken over een kantoor, etc.

Het belangrijkste dat je nodig hebt is dus verstand van zaken. Je moet weten hoe social media marketing werkt en hoe je advertenties runt. Facebook ads zijn hierin essentieel. Dit is dan ook het kanaal waar het meeste mee wordt verdiend.

Wist je dat in 2018 adverteerders 72 miljard uitgaven aan advertenties? Dit gebeurt niet voor niks, omdat elke euro die er in gaat ook weer geld oplevert. Toch zijn er nog steeds veel bedrijven die hier niks mee doen ondanks dat er een grote markt voor is. Vaak wordt nog gedacht dat het teveel geld kost en niks oplevert. Hoe jij hier op inspeelt lees je straks!

Jouw eerste klant

Als je op het punt gekomen bent dat je zelf zeker bent in je kennis en er vertrouwen in hebt dat je anderen kunt gaan helpen, ga je beginnen met outreach. Je eerste klant is altijd het moeilijkst. Als je eenmaal in de game zit, zit je erin 😉

Welke niche wil je gaan helpen?

Het meest voor de hand liggend is ome en niche te gaan helpen waar je affiniteit mee hebt, welke hoge marges heeft en welke je tof lijkt om een samenwerking mee aan te gaan.

Als je al affiniteit met de markt hebt, dan heb je meestal al wat achtergrondinformatie en weet je hoe die markt een beetje werkt.

De hoge marges wil je altijd hebben omdat een markt met lage waardes niet rendabel is. Je moet het zo zien: Als jij voor 500 euro adverteert en je wilt dat er (Natuurlijk) uithalen dan is dat veel ‘makkelijker’ als je klanten voor 250+ euro binnen moet halen dan klanten van 15 euro per stuk. Bij die 25 euro per klant zal je er al 34 binnen moeten halen om überhaupt de kosten te dekken. Bij het voorbeeld dat de klanten 250 euro waard zijn, heb je bij twee klanten de kosten er al uit. Hopelijk heeft dit voorbeeld je een duidelijk beeld gegeven.

Als laatste moet je het natuurlijk tof vinden om te gaan samenwerken met het bedrijf. Als jongen zal je waarschijnlijk niet zoveel voelen bij een beautysalon maar wel bij een gym of een autobedrijf.

Werkt SMMA voor jouw niche?

Je kunt wat gaan rondkijken (op Facebook, Google, in omgeving, etc.) voor inspiratie. Als je op de Facebookpagina kijkt van een bedrijf en je klikt op paginatransparantie (ergens aan de zijkant) dan kan je zien of ze momenteel advertenties runnen. Heb je al meerdere keren een bedrijf gezien in dezelfde markt die ads runnen(voor een langere periode), dan weet je bijna wel zeker dat het in ieder geval werkt in deze niche.

Ook weet je ongeveer HOE ze adverteren (aanbod, manier van aanspreken, afbeelding of video, etc.). Dit kan je gelijk meenemen als gameplan bij de bedrijven die je gaat benaderen.

Ondertussen weet je waarschijnlijk ook waar je je potentiele klanten het beste kunt vinden/bereiken. Dit verschilt per markt. Soms op social media, soms mailen, bellen, etc.

Bedrijven bellen

Je eerste klant krijgen is even het lastigste. Je kunt geen resultaten laten zien o.i.d. Maar geen probleem, hier hebben we wat oplossingen voor.

ALLEREERST, bij het cold callen van bedrijven is één ding heel belangrijk: verkoop NIET je service maar een GRATIS strategiegesprek. In het strategiegesprek (via Zoom o.i.d.) ga je ze pas je service verkopen.

Je zou bij je eerste klant een proefperiode aan kunnen bieden. Je gaat ze twee weekjes helpen(kan ook langer, is verschillend per niche) en ze betalen alleen de advertentiekosten. Verder helemaal GRATIS. Hierdoor kan je erin rollen en die resultaten gaan behalen waarmee je de volgende weer binnen kunt halen!

Wat ook een mogelijkheid is, vooral als je al wat ervaring hebt maar momenteel geen klanten bezit. Een hoge korting in de eerste maand of voor voorlopig. Dit moet je zelf even aanvoelen wat goed voelt.

Gameplan maken

Als je jouw eerste klant hebt binnen gehaald, plan je een kick-off meeting in. In dit gesprek ga je concreet kijken naar hun business en een gameplan maken.

Één van de belangrijkste dingen is de klantenpersona. Deze moet je zo goed mogelijk weten want hierop ga je de targeting instellen. Hoe doe je dat?

  • Interview de bedrijfseigenaar: Vraag wat de missie, visie en ondernemersdoelstellingen zijn. Toon oprecht interesse in het bedrijf en informeer naar wie de belangrijkste klanten zijn. Waar komen ze vandaan? Wat geven ze gemiddeld uit? Hoe oud zijn ze? Speelt cultuur of traditie een rol? Komen klanten vaak terug, etc.
  • Interview klanten: Je kunt een enquête afnemen of diepte-interviews houden. Vraag waarom klanten juist bij dit bedrijf kopen en niet bij de concurrent. Wanneer kopen ze? Wat kopen ze? Wat vinden ze juist goed en wat niet?
  • Word lid van online community ’s: Hier zitten mensen gedeelde passies en expertises. Kijk naar de laatste ontwikkelingen in de markt. Wat speelt er en hoe kan je hier op in spelen? Je kunt feedback krijgen over de producten van het bedrijf waar je voor adverteert en het is goed voor de naamsbekendheid.
  • Bekijk reviews: Veel consumenten worden beïnvloed door (online) reviews. Kijk hoe het bedrijf wordt beoordeeld op Facebook en via Google. Neem de positieve beoordelingen als voorbeeld voor je klantenpersona en trek lering uit de negatieve. Zijn er weinig reviews te vinden? Stimuleer dan klanten om een beoordeling achter te laten.

Wanneer je de doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht, de ‘klantenpersona’ hebt gedefinieerd en weet wat de doelstellingen zijn voor het bedrijf, is het tijd om een advertentie aan te maken.

Voorbeeld klantpersona van een gym: zowel man als vrouw rond de leeftijd van 18-24 jaar, wonen in een straal van 10 km van de gym vandaan. Verdienen gemiddeld en het grootste gedeelte is geïnteresseerd in groepslessen.

”Een klantpersona is een document waarin wordt vastgelegd hoe de gemiddelde klant eruitziet en geeft een klantgroep als het ware een gezicht”

Lokaas

Vervolgens ga je kijken naar het lokaas, hoe krijgen we de aandacht van klanten?

Er zijn drie manieren lokaas:

  • Crazy discount/hoge korting: Eén week gratis training of 70% korting. Voor een bakkerij kan bijvoorbeeld: 6 bolletjes halen, 4 betalen of bij besteding van minimaal €25, een gratis banketstaaf.
  • The resource: 7-daagse gratis pianocursus, 50 groene smoothies pdf of voor de bakker: gratis e-book koolhydraatarm brood.
  • Exclusief event: Dansles masterclass, VIP bezichtigingsavond of in het voorbeeld van de bakker: een informatie avond over glutenvrij brood bakken.

Het maken van een Facebook advertentie in 5 stappen

Nu komt het ‘technische’ gedeelte, nou ja dat wordt vaak gezegd en gedacht maar in de praktijk valt dit reuze mee. Als je het goed doet blijkt het helemaal niet zo moeilijk te zijn.

Stap 1, het aanmaken van de businessmanager: ga naar business.facebook.com en klik op de blauwe knop rechtsboven ‘account aanmaken’. Daarna komt er een formuliertje op je scherm waarin je wat gegevens moet invullen, zoals je bedrijfsnaam, e-mailadres, website, etc. Al deze gegevens kan je later nog aanpassen. Onderaan het formulier vul je in ‘ik run advertenties voor een derde partij’.

Stap 2: je zit nu in de Facebook business manager. Klik op het menu en ga naar ‘advertentiebeheer’. Sidenote: een advertentie bestaat uit drie delen. Campagne (advertentiedoelstelling), advertentieset (targeting opties) en advertentie (wat je exact ziet, afbeelding/video en tekst, etc.).

Stap 3: in het accountoverzicht klik je vervolgens op de groene knop ‘maken’ en nu wordt er gevraagd naar je marketing doelstelling. Hiermee bepaal je aan welke categorie mensen de advertentie getoond wordt. Bijvoorbeeld voor mensen die veel like, delen & sharen.

”Een advertentie bestaat uit drie delen. Campagne (advertentiedoelstelling), advertentieset (targeting opties) en advertentie (wat je exact ziet, afbeelding/video en tekst, etc.)”.

Stap 4: deze stap is belangrijk: targeting opties. Want hiermee bepaal je wie uiteindelijk de advertentie te zien krijgt. Als je de voorgaande stap goed hebt doorlopen, dan weet je de belangrijkste kenmerken van de doelgroep.

”If you are marketing to everyone, you are marketing to no-one”

Facebook geeft je voldoende opties bij gedetailleerde doelgroepen waarin je 3 subcategorieën hebt:

  • Demografische gegevens: Je kunt mensen targetten op basis van hun opleidingsniveau, financiële situatie, politieke overtuigingen, leeftijdsgebeurtenissen, relatie of werk.
  • Interesses: Bij interesses kan je bepalen wat mensen leuk vinden, houden ze van film, theater of een andere vorm van amusement. Je kunt targetten op basis van hobby’s en of iemand van sport houdt.
  • Gedrag: Bij gedrag kun je mensen targetten op basis van welk apparaat ze gebruiken; tablet, laptop of smartphone. Ook of ze online al eerder hebben gekocht en of ze expats zijn.

Stap 5: maak je advertentie en vul de informatie aan, zoals de advertentietekst, afbeelding of video, website-URL en de knop waarin je mensen aanzet tot actie. Zorg dat de klant getriggerd wordt om van je aanbod in de advertentie gebruik te maken.

Zoveel mogelijk ondernemers helpen met je eigen SMMA?

Hoe meer ondernemers jij helpt hoe meer je verdiend toch? Dat lijkt interessant, maar een dag heeft maar 24 uur. Dus stel dat jij 20 ondernemers helpt uit verschillende branches, dan zou je voor elke ondernemer opnieuw onderzoek moeten verrichten, klantenpersona in kaart moeten brengen en het proces van targeting weer moeten doorlopen.

Dit is vrij tijdrovend en helaas heb je niet de tijd om iedereen te helpen. Natuurlijk bepaal je zelf wat hierin het beste voor jou werkt, maar wanneer je al een succesvolle campagne hebt gedaan voor de bakker, dan weet je hoe dit hele proces werkt. Zou dit dan werken voor een bakker werken 30 kilometer verderop? Ja, natuurlijk!

”Focus je op één type klant. Winnende campagnes kun je als het ware kopiëren en weer gebruiken bij advertenties in dezelfde branche”

Voor wie is een social media marketing bureau geschikt?

  1. iedereen die (online) ondernemer wil worden en zijn eigen tijd wil indelen.
  2. een passie heeft voor social media en hier graag zijn werk van wil maken.
  3. (online) geld wil verdienen op basis van resultaat en niet per uur.
  4. niet voor een baas willen werken.
  5. locatie onafhankelijk wil ondernemen.
  6. geld wilt verdienen door anderen te helpen 🙂

Informatie vergaren zonder ACTIE te ondernemen is niks waard! Je zult zaken moeten implementeren. Doe het gelijk goed door van iemand te leren die het pad al succesvol heeft bewandeld en precies weet wat en hoe je het moet doen.

Team Unstoppable (Mitchell Weijerman & Jia Ruan)

Twee super toffe gasten hebben een complete training samengesteld over hoe jij je eigen winstgevende social media marketing agency kunt opbouwen en runnen. Dit zijn Mitchell Weijerman en Jia Ruan van Team Unstoppable.

Zij hebben in een relatief korte periode een miljoenen business opgebouwd. Dit zowel met verkopen via bol.com, als het aanbieden van online trainingen om mensen te helpen om hetzelfde te bereiken.

Misschien ben je al wel eens een advertentie tegengekomen van Jia of Mitchell. Daarnaast hebben ze een kosteloze training gemaakt over hoe je je eigen online business opzet. Benieuwd? 

Check de onderstaande video waarin je de basis leert van het starten van een social media marketing bureau. Veelal heb ik de belangrijkste punten al benoemd in dit artikel, maar het is zeker de moeite waard!

NA DIT COACHING GESPREK WEET JIJ MEER DAN 99% VAN DE MENSEN OVER ONLINE ADVERTEREN >>

Helaas kan je momenteel niet de live training volgen. Maar via de link hierboven kan je je wel aanmelden voor een GRATIS strategiegesprek. Let op: beperkt aantal plekken beschikbaar!

Wat leer je in de Agency Masterclass?

In de Agency Masterclass komt het er simpelweg op neer dat jij een social media marketing bureau gaat opzetten en ondernemers gaat helpen aan meer klanten. Dit systeem heeft al honderden mensen geholpen om succes te behalen.

Deze cursus is met één belangrijk doel gemaakt: zoveel mogelijk succesverhalen en voor onwijs goede resultaten zorgen. Als onderdeel van deze opleiding ontvang jij ook een officieel certificaat. Dit certificaat toont aan dat jij over alle kennis en skills beschikt om bedrijven te helpen. Dit certificaat kan jij gebruiken om direct meer klanten binnen te halen.

Je leert onder andere het volgende:

  • Waar je de juiste klanten kunt vinden en hoe je op een effectieve manier aan nieuwe klanten voor je social media marketing bureau kunt komen door middel van een bewezen sales script.
  • Op welke manier je converterende Facebook advertenties voor zowel jezelf als je klanten op kunt zetten.
  • Wat winstgevende niches zijn om te benaderen en hoe je deze het beste kunt benaderen.
  • Hoe je jouw business kunt opschalen en hoe je routine creëert zodat je heel veel geld gaat verdienen.
  • Alles over het opstarten van je eigen bedrijf voor zowel Nederlandse als Belgische ondernemers zodat je een feilloze start van jouw onderneming hebt.

Ook heb ik de SMMB Masterclass van Boyd Hoek gevolgd. De combinatie van deze twee cursussen heeft me veel waarde geleverd.

agency-masterclass-cursus-logo

Maak direct gebruik van de geheime kortingspagina!

Ga vandaag nog aan de slag met het werken aan je eigen SMMA en ontvang nu een tijdelijke korting via deze knop 🙂

JA, IK WIL STARTEN EN GEBRUIK MAKEN VAN DE KORTING!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *